Om du misstänker att du har blivit sjuk av mat, vatten eller annan dryck när du ätit på restaurang eller köpt mat eller dryck i butik är det viktigt att du anmäler det till kommunen så fort som möjligt. Likaså om du upplever att livsmedel hanteras på ett ohygieniskt eller dåligt sätt i butik eller på serveringsställen.
Det ska vara säkert att äta, och matens innehåll ska beskrivas på ett riktigt sätt. Därför måste alla som arbetar med mat följa lagstadgade regler. Det är viktigt att miljöinspektörerna på kommunens samhällsbyggnadsförvaltning får reda på om restauranger eller livsmedelsbutiker serverar eller säljer mat eller livsmedel som inte är bra.
Anmäl misstänkt matförgiftning eller allergisk reaktion:
- om du blivit sjuk efter besök på restaurang, och misstänker att besvären orsakats av något du ätit eller druckit
- om du blivit sjuk efter att du köpt mat eller dryck i butik och misstänker att det är livsmedlen som orsakat besvären
- om du som allergiker misstänker att ett livsmedel du ätit eller en dryck du druckit av, innehåller något som du reagerat på trots att du fått uppgift om att livsmedlet skulle varit fri från det allergiframkallande ämnet
När vi tagit emot anmälan så kommer en miljöinspektör att kontakta dig. Vi utreder misstänkta matförgiftningar och en snabb anmälan kan hindra andra från att bli sjuka. Tänk på att spara den mat som du tror att du blivit sjuk av.
Lämna synpunkt eller klagomål
Om du har synpunkter eller vill lämna ett klagomål behöver följande uppgifter finnas med i anmälan:
- Restaurangens eller butikens namn och adress
- Vilken typ av brist det rör sig om
- Eventuella bilder du vill bifoga
- Du kan välja att
- vara anonym. Tänk då på att inte fylla i dina kontaktuppgifter.
- skicka med dina kontaktuppgifter. Det är bra för oss som då kan nå dig med eventuella frågor. Observera dock att enligt offentlighetsprincipen ska kommunen lämna ut uppgifter till den som frågar efter dem. Står ditt namn eller e-postadress med i klagomålet eller synpunkten så lämnas de uppgifterna ut om någon frågar.
Mer information om hur du kan göra en anonym anmälan hittar du på vår hemsida här.
Ärendet bedöms, utreds och följs upp
Det är miljöinspektörer på kommunens samhällsbyggnadsförvaltning som ser till att lagstiftningen följs för livsmedelsverksamheter. Inspektörerna börjar med att göra en bedömning av ärendet. I många fall kan klagomålet eller synpunkten följas upp i samband med ordinarie kontroll av företaget.
Om ärendet bedöms som brådskande startas en utredning. Som en del av utredningen gör inspektörerna oftast ett företagsbesök där livsmedelshanteringen och hygienen kontrolleras. Bland annat kontrolleras förvaringstemperaturer, hygienen gällande kökspersonal, hur livsmedlen hanteras och förvaras, märkning på livsmedel och information på menyer.
Beroende av vad som kommer fram vid en inspektion kan företaget få lov att göra vissa åtgärder.