Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Digital självservice
  • Dataskyddsförordningen och GDPR
  • Information om kakor
  • Om våra digitala tjänster
Logga in
  • StartsidaPil

Om våra digitala tjänster

Frågor och svar

Här hittar du bland annat information om e-legitimation och hur du använder våra digitala tjänster.
 

Vad är en digital tjänst?

Digitala tjänster är tjänster som du kan hantera själv via enheter såsom dator och smartphone, oavsett tidpunkt på dygnet. En del tjänster kräver inloggning med e-legitimation.

 

Vad är en Bank-ID/e-legitimation och hur skaffar jag det?

En e-legitimation är en elektronisk motsvarighet till en sedvanlig legitimation, exempel ett ID-kort.

E-legitimationen använder du för att identifiera dig och för att skriva under ärendet elektroniskt. Den elektroniska underskriften har samma juridiska innebörd som en underskrift gjord på "vanligt sätt".

E-legitimationen kan vara en datafil på en hårddisk, ett elektroniskt kort eller ett Mobilt Bank-ID i din smartphone. Den ges ut av en så kallad betrodd tredjepart, en utgivare. Det kan till exempel vara en bank.

Vi rekommenderar att du i första hand använder dig av ett Mobilt Bank-ID eftersom det kan användas från mobila enheter såsom en surfplatta, mobiltelefon. 

 

Jag har problem att logga in i tjänsten, vad ska jag göra?

Du ska i första hand testa e-legitimationen och lyckas inte testet ska du vända dig till leverantören som utfärdat din e-legitimationen, exempel din bank.
Testa din e-legitimation

Har du testat att din e-legitimation fungerar och är godkänd men kan fortfarande inte logga in på kommunens tjänster? Kontakta ansvarig för tjänsten.  

 

Jag får inte upp någon e-legitimation

Du har inte installerat någon e-legitimation. Logga in på din internetbank och ladda ner din e-legitimation. Vi rekommenderar att du i första hand använder dig av ett Mobilt BankID. Du kanske har valt en annan plats på datorn än den rekommenderade vid installationen av e-legitimationen. Det kan även vara så att du efter installationen har flyttat e-legitimationen till en annan plats. Om du har gjort detta så hittas inte e-legitimationen med automatik vid inloggningen. Giltighetstiden kan ha gått ut eller så är din e-legitimation spärrad. Då kontaktar du utgivaren.

Om du använder Mobilt Bank-ID, så kan du starta appen som du har i telefonen. Skriva in lösenordet och börja använda tjänsten.

 

Jag har glömt lösenordet till min e-legitimation, vad ska jag göra?

Du måste hämta ut en ny e-legitimation hos din bank. Kontakta din bank.

 

Hur säker är e-legitimationen?

Vi har bedömt att e-legitimationen är en tillräckligt säker lösning för våra tjänster. Samma bedömning har även andra myndigheter, kommuner m.fl. gjort, som erbjuder tjänster där det krävs en e-legitimation. Till exempel Skatteverket och bankerna.

 

Är trafiken till/från tjänsterna krypterad?

Ja, all trafik är krypterad och skyddad. Vi och våra leverantörer använder sig till 100% av krypterad kommunikation (https) för allt som en användare gör i en tjänst. Detta gäller inloggning, inmatning av uppgifter i fält. All data som transporteras till kommunen transporteras via krypterad https-trafik.

 

Vi inom familjen har samma bank, kan vi använda samma e-legitimation?

En e-legitimation är personlig (precis som ett körkort) vilket innebär att även om ni är flera i familjen som nyttjar samma bank så behöver ni ha var sin e-legitimation.

 

Hur vet jag om tjänsten har skickats iväg på rätt sätt?

I slutet av ditt ärende ska du få ett meddelande av typen "Tack för din ansökan". Meddelandet som visas är alltid det sista som den aktuella tjänsten visar. Det sker alltså antingen efter att du granskat och godkänt ditt ärende eller - i de fall där det krävs - efter att du utfört legitimering.

 

Jag kan inte ha e-legitimation, vad ska jag göra?

Kan du inte skaffa e-legitimation på grund av ofullständig personnummer eller annan orsak, så kontaktar du en hadnläggare i kommunen som hjälper dig vidare. 

 

Varför kan jag signera men inte min partner?

Din partner måste ha en fungerande e-legitimation. Kontakta banken. 

 

Min version av Android säger att den inte kan hantera BankID

Om du använder en äldre version behövs uppdatering av operativsystemet på din telefon/surfplatta. Kontakta leverantören av din mobiltelefon. 

 

Hur loggar jag ut?

Du klickar på "Logga ut" för att logga ut från Mina Sidor på kommunens tjänster. Stäng ner webbläsaren.

 

Mina sidor

 

Mina ärenden, vad är det?

Här kan du få en översikt över dina ärenden hos kommunen. Genom att logga in med e-legitimation kan du se dina ärende med aktuellt status och information och slipper kontakta kommunen på annat sätt för att få denna kunskap.

 

Jag har under Mina meddelanden fått uppmaningen att utföra en aktivitet men det fungerar inte?

Vissa tjänster måste signeras av två personer, exempel vårdnadshavare som har gemensam eller delad vårdnad. Den första personen går till tjänsten, fyller i, signerar och skickar in. Den andra personen får ett meddelande om att signera ett ärende. Den andra personen måste skyndsamt signera tjänsten via Mina Meddelanden. Först då kommer tjänsten in till kommunen och kan behandlas. 

Observera att om du får tekniskt fel, så kan det vara så att tiden för signering gått ut. Tänk därmed på att signering ska ske skyndsamt. 

 

Tjänster för barn och elever

 

Måste båda vårdnadshavarna signera tjänsten?

Ofta ska båda vårdnadshavarna signera tjänsten.

 

Hur ska den andra vårdnadshavaren göra för att signera en tjänst?

Den andra vårdnadshavaren signerar tjänsten genom att klicka på länken som har kommit till e-postadressen som du angav du du utfärdade tjänsten.

 

Jag har fått uppmaningen att använda en tjänst, men ingen information har ändrats sedan förra gången jag använde tjänsten. Måste jag göra om det?

Det händer. Förskolorna och skolorna har krav på sig att inhämta information om exempelvis allergi varje år. Målsättningen är att varje barn/elev ska få rätt kost.
För att underlätta hanteringen för vårdnadshavare har kommunen gjort så att informationerna i vissa tjänster sparas om du loggar in med e-legitimation, och behöver då bara ändra om det har skett en förändring annars är det bara att signera.

 

Jag får tekniskt fel när jag ska signera, varför funkar det inte?

Detta kan bero på flera saker. Den vanligaste orsaken kan vara att tiden för signering har gått ut, vilket i skrivande stund är två veckor. Du har råkat klicka på fel länk, om du har fler barn att signera tjänsten för, det är viktigt att du klickar på rätt länk. Det händer i undantagsfall att något gått fel vid inskickandet efter signering av den andra vårdnadshavaren och att tjänsten felaktigt registreras. Tyvärr måste man i dessa fall utföra e-tjänsten från början och fylla i uppgifterna på nytt.

  

Den andra vårdnadshavaren får inget mail om att granska och skriva under

Det är första vårdnadshavaren som anger på vilken e-postadress den andra vårdnadshavaren kan nås. Rätt e-postadress krävs för att berätta för den andra vårdnadshavaren att det är dags att granska och signera tjänsten.

Det är alltid möjligt att logga in på kommunens Mina sidor och gå till inkorgen under Mina Meddelanden för att hitta tjänsten att signera.

Besöksadress

Torget 1 i Herrljunga

Postadress
Box 201, 524 23 Herrljunga
0513-170 00
herrljunga.kommun@herrljunga.se

Snabblänkar

  • Digital självservice
  • Dataskyddsförordningen och GDPR
  • Information om kakor
  • Om våra digitala tjänster
  • Facebook
  • Instagram