Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Min sida
Min sida
  • Digital självservice
  • Dataskyddsförordningen och GDPR
  • Information om kakor
  • Om våra digitala tjänster
Logga in
  • StartsidaPil
Förutsättningar och kontaktuppgifter

Innan du börjar fylla i dina uppgifter behöver du:

  • E-legitimation
    Om du saknar e-legitimation, kontakta din bank.
  • Samla dina och eventuellt den du söker åt uppgifter.
    Vid granskning ska du kunna styrka de uppgifter som du lämnar.
  • Om den som ansökan gäller för är minderårig ska båda vårdnadshavare signera ansökan elektroniskt.

Mina ärenden

  • På Mina ärenden kan du följa ditt ärende. Du hittar Mina ärenden överst i menyn på denna sida. Där har du också Mina uppgifter som du använder om du behöver ändra något såsom e-postadress eller telefonnummer.
  • Om du behöver logga ut från tjänsten för att fortsätta med din ansökan senare, kom ihåg att trycka på knappen spara längst ner på varje sida. Då sparas dina uppgifter och du kan fortsätta med din ansökan när det passar dig. Du hittar din påbörjade ansökan under Mina ärenden.

Kontaktinformation

Har du frågor tar du kontakt med din handläggare eller ringer till växeln, telefonnummer 0513 – 170 00. 

Ansökan om bistånd enligt Socialtjänstlagen (SoL) för äldre och funktionsnedsatta personer

 Vad händer sedan?

1 Ansökan / Begäran - Begäran kallas den ansökan som du gör för att få stöd och service enligt LSS lagstiftningen. Du själv, förälder och god man kan begära insatser utifrån LSS. I begäran talar du om vilken eller vilka insatser du har behov av.

2 Utredning – Genom telefonkontakt och personligt möte gör handläggaren en utredning om vilket stödbehov du har. Ibland behöver handläggaren också information från andra myndigheter som exempelvis sjukvård, socialtjänst och försäkringskassan osv. Då behöver handläggaren ett samtycke från dig för att kunna få den informationen.

3 Prövning – Din ansökan prövas mot lagen (socialtjänstlagen) för att kontrollera att du har rätt till det stöd du söker.

4 Beslut – Du får ett beslut på din ansökan. Din ansökan kan antingen beviljas eller avslås.

    A Om din ansökan beviljas tar ansvarig för verkställigheten kontakt med dig eller företrädare för planering för uppstart av insatsen

    B Om din ansökan avslås får du skriftligt besked om detta och du har alltid rätt att överklaga beslutet. Hjälp med att överklaga kan du få av din handläggare

 

Laglighetsgrund för att registrera personuppgifter

Enligt artikel 6.1e i EU:s dataskyddsförordning (GDPR) är behandling av personuppgifter laglig om det är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.
Enligt 7§ i lag (2001:454) om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten får socialtjänsten behandla person- och samordningsnummer om uppgifterna har lämnats i ett ärende eller är nödvändiga för verksamheten.

Gallringsfrist

Uppgifterna gallras enligt gällande lagstiftning och regleras i socialnämndens dokumenthanteringsplan.

Läs mer om hur Herrljungas kommun behandlar dina personuppgifter

Logga in

Besöksadress

Torget 1 i Herrljunga

Postadress
Box 201, 524 23 Herrljunga
0513-170 00
herrljunga.kommun@herrljunga.se

Snabblänkar

  • Digital självservice
  • Dataskyddsförordningen och GDPR
  • Information om kakor
  • Om våra digitala tjänster
  • Facebook
  • Instagram